Sigla

Sigla

duminică, 10 iunie 2012

Universitatea Babeş-Bolyai, Cluj-Napoca


Universitatea clujeana sta pe suportul unei evolutii îndelungate a încercarilor de a stabili un asezamânt de studii superioare în Transilvania - o zona atragatoare pentru europenii vestici si o arena a confruntarilor religioase si, mai târziu, politice ce tin de istoria continentului nostru.

Aceasta evolutie debuteaza cu intentia principelui loan Sigismund de a înfiinta în 1567 o academie de studii la Sebes (Alba), dar capata o prima concretizare prin initiativa lui Stefan Báthory de a pune bazele, în succesiunea întemeierii de universitati la Bratislava, Buda si Târnovo, în 1581, a unui colegiu la Cluj, sub controlul iezuitilor si avându-l ca rector pe italianul Possevino. Acest colegiu a fost desfiintat mai târziu, iar protestantii si unitarienii au pus bazele altor colegii, în 1692 Gabriel Bethlen a înfiintat colegiul calvinist de la Alba lulia, cu studii de teologie, filosofie si limba, în fruntea caruia l-a numit pe Alstedt. Catolicii au luat din nou initiativa si au înfiintat, în 1688, o academie la Cluj, sub tutela iezuitilor. într-un efort de conciliere confesionala, în 1776, împarateasa Maria Tereza a fondat la Cluj o Universitate în limba germana. Dar nici aceasta încercare nu a supravietuit, Iosif al ll-lea înlocuind universitatea cu vestitul Liceu piarist, cu predare în limba latina.

În contextul revolutiilor de la 1848 s-a pus explicit problema universitatii în limba nationala. Românii, populatia majoritara a Transilvaniei, au cerut universitate în limba româna. Printre liderii maghiari de atunci ministrul Eotvos a propus, în 1868, crearea la Cluj a unei universitati cu predare în maghiara, româna si germana, iar o parte a elitei românesti a sustinut propunerea. Dar, în 1872, autoritatile au înfiintat Universitatea din Cluj exclusiv în limba maghiara, ceea ce a stârnit nemultumirile majoritatii românesti. La capatul primului razboi mondial, pe fondul Marii Uniri, universitatea clujeana, asemenea universitatilor din Strasbourg si Bratislava, a fost preluata de autoritatile statului, devenind o institutie a României întregite. La 12 mai 1919 se constituie Universitatea româneasca din Cluj, ale carei cursuri le inaugureaza, în 3 noiembrie 1919, Vasile Pârvan, cu prelegerea "Datoria vietii noastre", pentru ca la 1 februarie 1920 regele Ferdinand I sa o proclame solemn. Noua universitate era asezata de catre suveranul României sub semnul devizei ce strajuia odinioara, daltuita în marmura, intrarea în cladirea centrala: "închinat adevarului, pe cai de dreptate - singurele care duc la concordia dintre diferitele semintii ale lumii - acest asezamânt de înalta cultura va putea fi de folos neamului si umanitatii, cinstindu-se si cinstindu-ne deopotriva prin munca sa stiintifica".

În 1940, ca rezultat al revizuirii teritoriale impuse de Germania si Italia de atunci, Universitatea româneasca a fost mutata la Sibiu si Timisoara, iar universitatea maghiara a fost adusa de la Szeged la Cluj. Dupa al doilea razboi mondial, o data cu abrogarea Dictatului de la Viena, universitatea româneasca a revenit la Cluj si a luat curând numele "Babes". În 1945 autoritatile românesti au înfiintat în Cluj universitatea maghiara "Bolyai". Cele doua universitati au fost reunite în 1959 sub numele de Universitatea Babes-Bolyai, cu învatamântul în limbile româna si maghiara. Ulterior, sub regimul lui Ceausescu, studiile în limba maghiara s-au redus treptat.

Decembrie 1989 a gasit în Universitatea Babes-Bolyai o miscare de tineri universitari si studenti foarte activa în a recupera traditia profesionala si democratica a universitatii si a reforma institutia. Punctul de plecare al noii dinamici a universitatii l-a reprezentat proclamatia "Pentru o noua Universitate a Daciei Superioare" si actiunea energica, în consecinta, a multor universitari români, maghiari, germani, evrei, dominati de preocuparea de a restabili suveranitatea profesionalismului în universitate si de a o integra valorilor lumii libere.
Dezvoltarea universitatii clujene poate fi ilustrata prin câteva date sintetice ale evolutiei considerând anii 1938, 1970, 1989, 1992,1999.
În 1938 la Universitatea din Cluj erau înscrisi 3.094 de studenti în patru facultati si noua specializari, care au fost pregatiti de 115 membri ai corpului didactic (4 profesori onorari, 84 profesori titulari si 29 agregati, conferentiari, docenti) si 245 lectori, asistenti si preparatori. Au fost organizate pâna atunci Biblioteca Centrala Universitara, Colegiul Academic, Oficiul Universitar, Oficiul de Editura, Extensiunea Universitara, Institutul de Psihologie Experimentala, Parcul Sportiv si alte unitati.

În 1971 Universitatea Babes-Bolyai a atins cifra maxima în dezvoltarea ei postbelica având 14.438 de studenti în opt facultati unde urmeaza 36 de specializari sub conducerea a 648 de cadre didactice. între timp, universitatea a construit complexul de camine studentesti "Hasdeu". Dupa 1971, ca efect al politicii universitare eronate a regimului Ceausescu, Universitatea Babes-Bolyai s-a restrâns dramatic. În 1989 în universitatea noastra numarul studentilor a scazut la 5.940 de studenti, care urmau cursurile în sapte facultati cu 19 specializari în total si sub îndrumarea a 626 de cadre didactice.
La nivelul anului 1992 Universitatea Babes-Bolyai si-a reconstruit structura de specializari pe care le-a avut în maxima ei dezvoltare anterioara. Efectivul de studenti a atins atunci 12.247 de persoane, care studiau în 11 facultati si 55 de sectii de specializare, fiind asistate de 826 de cadre didactice.
Din 1993 încoace s-a desfasurat cea mai cuprinzatoare si mai puternica dezvoltare din istoria universitatii clujene. Universitatea noastra este acum cea mai diversificata ca specializari si cea mai complexa institutie de învatamânt superior din România. În 1996 a debutat constructia Noului Campus, iar în 1999 a început constructia Noului Complex de hoteluri studentesti al universitatii noastre. În 2004 Universitatea Babes-Bolyai a atins cea mai mare dezvoltare în istoria de pâna acum a universitatii clujene.
Dezvoltarea mentionata a presupus multe decizii de importanta cruciala si initiative radical noi în privinta organizarii studiilor, dezvoltarii cercetarii stiintifice, extinderii serviciilor catre comunitate, modernizarii infrastructurii, crearii retelei avansate de comunicatie, implicarii Universitatii Babes-Bolyai în democratizarea din România. Deciziile de transformare a Universitatii Babes-Bolyai într-o universitate de referinta a Europei Centrale si Rasaritene (1994), de angajare intelectuala, civica si morala în favoarea democratizarii si a integrarii euroatlantice (1993), de extindere masiva a investitiilor în infrastructura (1996), de reorganizare în profil multilingual si multicultural (1995), de convertire într-o institutie relevanta pentru sistemul international al universitatilor (2000), de înfruntare cu noi initiative a conditiilor globalizarii (2003) au fost printre deciziile de importanta hotarâtoare pentru profilarea actuala Universitatii Babes-Bolyai.
Departamentul de Jurnalism
Criterii de selecție
CRITERII DE ADMITERE
Pentru
Absolvenţi de liceu (indiferent de promoţie)
- media de la examenul de bacalaureat-  cu pondere de 100%
Licenţiaţi
- media examenului de licenţă – cu pondere de 100%
ATENŢIE:
Licenţiaţii care concurează pentru locuri bugetate (adică prima facultate a fost în regim cu taxă) vor fi admişi pe baza criteriilor de admitere pentru absolvenţii de liceu (caz în care li se va lua în calcul media de la examenul de bacalaureat).
În cazul candidaţilor care se înscriu la linia de studiu engleză admiterea va conţine obligatoriu o probă de competenţă lingvistică, eliminatorie, notată cu ADMIS/RESPINS, conform art. 5 OM 3313/13.03.2012. În cazul în care candidaţii deţin certificate de competenţă lingvistică recunoscute de Centrele Alpha şi Lingua UBB, susţinerea testului de cunoaştere a limbii engleze nu va mai fi necesar doar la specializarea Ştiinţe politice-linia engleză. La specializările Jurnalism şi Servicii şi Politici de Sănătate Publică (Public Health)-linia engleză toţi candidaţii se vor prezenta la proba de cunoaştere a limbii engleze.
 CRITERII DE DEPARTAJARE în caz de medii egale
Pentru
Absolvenţi de liceu
a)       nota obţinută la disciplina Limba şi literatura romană -examenul scris de la examenul de bacalaureat
- pentru candidaţii care au studiat în limba maghiară sau limba germană ca limbă    maternă, şi se înscriu la linia de studiu maghiară sau germană, – nota obţinută la diciplina Limba şi literatura maternă
b)      cea mai mare notă la o probă scrisă de la examenul de bacalaureat, excepţie limba şi literatura română
c)       a doua cea mai mare notă la o probă scrisă de la examenul de bacalaureat, excepţie limba şi literatura română
d)      test de departajare (în situaţii excepţionale, dacă pe baza criteriilor de departajare mai sus menţionate nu s-a putut realiza departajarea )
Actele necesare pentru înscriere:
Fişa de înscriere (se va completa la înscriere)
Chitanţa care dovedeşte plata taxei de admitere (taxa de admitere: 200RON se achită la Casieria Facultăţii în perioada admiterii)
Adeverinţa sau diploma de bacalaureat  în original sau copie legalizată (aceasta se returnează candidaţilor după verificarea exactităţii completării Fişei de înscriere)
La actele de mai sus se adaugă şi următoarele acte dacă sunteţi în una dintre situaţiile de mai jos:
-          Candidaţii care optează pentru linia de studiu germană  trebuie să dovedească cunoaşterea limbii respective prin Adeverinţă sau Atestat de studiu în germană în regim intensiv sau un Certificat de Competenţă Lingvistică internaţional sau eliberat de Centrul Alpha sau Lingua. Cei care nu au obţinut Atestat sau Certificat de Competenţă Lingvistică în germană vor susţine un test de cunoaştere a limbii respective la Facultate în perioada admiterii
-          Candidaţii care optează pentru linia de studiu engleză, specializarea Ştiinţe politice pot dovedi cunoaşterea limbii respective printr-un Certificat de competenta lingvistica recunoscut de Centrele Alpha si Lingua a UBB (anexa 3 la Regulament)
-          Candidaţii care au obţinut în ultimii 2 ani de studii ( 2011-2012 şi 2012-2013) distincţii la olimpiadele şcolare internaţionale sau premii (I, II, III) la concursurile naţionale vor prezinta Diploma de Olimpic în original la înscriere
-          Candidaţii pe locurile speciale rezervate etniei rrome vor trebui să prezinte la înscriere o adeverinţă eliberată de către o organizaţie legal constituită şi recunoscută a etniei rrome care să ateste apartenenţa la această etnie
-          Cei care concurează pe locurile alocate licenţiaţilor, trebuie să prezinte Diploma sau Adeverinţa de Licenţă şi Foaia Matricolă
-          Candidaţii care urmează în paralel şi o altă specializare, Adeverinţă în original din care să rezulte calitatea de student
-          Candidaţii care beneficiază de scutire parţiala sau totală  a taxei de înscriere vor trebui să aducă acte doveditoare în original: adeverinţe de angajat sau cadru didactic, certificate de deces ale părinţilor; adeverinţe eliberate de centrele de plasament
-          Candidaţii, cetăţeni din Republica Moldova, vor trebui să prezinte la înscriere, copie xerox de pe paşaport şi cartea de identitate

Specializări
Administrație Publică
Departamentul de Administraţie Publică (DAP) al Universităţii Babe-Bolyai a fost creat în anul 1996 pe baza unor proiecte internaţionale finanţate de Uniunea Europeana (Tempus) şi Statele Unite ale Americii. DAP a reprezentat înca de la început o excepţie între celelalte şcoli de administraţie publică din România, în principal deoarece a implementat, cu sprijinul partenerilor occidentali, o abordare interdisciplinară în studiul administraţiei publice. DAP are în prezent trei linii de studiu (studii universitare şi IDD) în limbile română, maghiară şi germană (ultimele doua linii de studiu menţionate se adresează minorităţilor naţionale, care în baza dreptului de a studia în limba maternă, doresc să urmeze o cariera în domeniul administraţiei publice), situaţie unică în Romania până în prezent.
In cadrul DAP, studentii pot studia materii precum Finante si bugete publice, Elemente de drept civil, Sisteme administrative comparate, Managementul resurselor umane, Managementul administratiei publice, Etica si administratia publica, Managementul organizatiilor nonguvernamentale si altele.
Comunicare și Relații Publice
Catedra de Comunicare si Relatii Publice face parte din cele patru catedre ale Facultatii de Stiinte Politice si Administrative si este cea mai „tânara” dintre acestea. În anul 1999 se simtea tot mai mult nevoia înfiintarii unei specializari de Comunicare si Relatii Publice în cadrul Universitatii Babes-Bolyai datorita cerintelor pietei. Practic cei care au înfiintat specializarea comunicare si relatii publice în U.B.B. au fost un grup de cadre didactice din cadrul facultatii, acest lucru întâmplându-se în anul 2000. Specializarea Comunicare si Relatii Publice s-a dezvoltat sub umbrela catedrei de jurnalism a aceleiasi facultati, iar catedra a fost înfiintata în anul 2003.
Obiectivele vizate de sectia noastra sunt urmatoarele:
· Pregatirea unor specialisti competenti în domeniul Comunicarii si al Relatiilor Publice.
· Promovarea acestei profesii si consolidarea prestigiului ei în societate. În acest sens, urmarim:
-sa atragem un numar cât mai mare de tineri spre aceasta specializare si sa le oferim un bagaj consistent de cunostinte teoretice si practice;
-sa sensibilizam factorii de decizie din mediile economice, politice si administrative în privinta necesitatii de a apela la specialisti ai comunicarii, pentru dezvoltarea durabila a institutiilor pe care le conduc.
· Orientarea ferma spre necesitatile pietei muncii, pentru a asigura sanse reale de încadrare profesionala absolventilor nostri.
· Colaborarea intensa cu facultati de profil din România si din strainatate, pentru a crea un sistem coerent de învatamânt, în conformitate cu standardele internationale, fixate prin Declaratia de la Bologna.
Pentru realizarea acestor obiective, propunem studentilor un plan de învatamânt, în alcatuirea caruia intra si materiile Comunicare Politica, Comunicare Publicitara, Relatii publice sectoriale – organizatii neguvernamentale, Tehnici si instrumente  în relatiile publice si în publicitate, Etica si legislatie în comunicare si în relatiile publice si altele.
Jurnalism
Departamentul de Jurnalism este una dintre cele mai importante instituţii de învăţământ superior de profil din Transilvania, funcţionând în cadrul FSPAC din 1993. În prezent există trei linii de studiu: română, maghiară, engleză şi germană.
Pe baza cunoştiintelor şi competentelor generale şi de specialitate dobândite, absolvenţii secţiei noastre pot opta pentru numeroase profesii conexe comunicării mediatice, sociale şi publicitare.
Curicula include cursuri, seminarii, cursuri practice şi ateliere, pentru disciplinele obligatorii şi opţionale, precum Mass Media si Institutiile Publice, Fotojurnalism, Jurnalism Radio, Jurnalism de Televiziune, Jurnalism European, Montaj de televiziune, Jurnalism online.
Publicitate
Aceasta specializare este afiliata catedrei de Comunicare si Relatii Publice, propunand materii precum Comunicare Publicitara, Comunicare Publica, Societate si Mass-Media, Publicitate online, Publicitate si Arta etc.
Științe Politice
Departamentul nostru a fost primul din ţară specializat pe predarea Ştiinţelor Politice după 1989. Înfiinţat în 1992, în cadrul Facultăţii de Istorie şi Filosofie, Departamentul de Ştiinţe Politice a devenit parte din Facultatea de Ştiinţe Politice, Administrative şi ale Comunicării în 1995.
Noi considerăm că Ştiinţele Politice la UBB au 3 caracteristici unice.
1. Încercăm să înţelegem problemele lumii contemporane (globalizarea, terorismul, migraţia, încălzirea globală, provocările diversităţii culturale şi religioase) din perspectiva ştiinţelor politice şi a dreptului sociologiei, psihologiei, economiei, relaţiilor internaţionale, antropologiei şi statisticii.
2. Studiem aceleaşi materii care se predau si la universităţile străine prestigioase, dobândind cunoştinţe, şi abilităţi practice.
3. Comunicăm şi dezbatem interactiv la cursuri şi seminarii – veţi avea un cuvânt de spus în ce şi cum învăţaţi
În departamentul nostru se oferă cursuri în multe sub-domenii ale Ştiinţelor Politice, precum Teoria Politică, Metode de Cercetare în Ştiinţele Politice, Relaţii Internaţionale, Politică Comparată, Libertati publice in Romania etc.
Servicii și Politici de Sănătate (School of Public Health)
School of Public Health (SPH) este singurul program de sănătate publică disponibil la nivel licență pentru studenţii din România. Sănătatea publică este un domeniu nou de studiu ce urmărește îmbunătățirea sănătății comunităților prin educația în sănătate, prevenirea și controlul bolilor transmisibile și netransmisibile, dezvoltarea și implementarea politicilor în sănătate, dezvoltarea, evaluarea și implementarea strategiilor de management sanitar și monitorizarea hazardurilor naturale.
SPH are o singură linie de studiu, cu predare în limba engleză și propune o abordare interdisciplinară care oferă un program de educaţie comprehensiv, urmărind cinci mari domenii de interes: Politici de sănătate şi management în sănătate, Sănătatea socială şi comportamentală, Epidemiologie, Biostatistică, şi Sănătatea mediului.
Cursurile noastre sunt predate în parteneriat cu profesori de la universități din Europa și Statele Unite ale Americii și adaptate astfel încât să acopere fiecare aspect al sănătății publice, dar în același timp să permită studenților să se axeze pe domeniul lor de interes. Printre cursurile noastre se numără: Introducere în sănătate publică, Sisteme de sănătate,  Psihologia sănătății, Epidemiologie, Economia sănătății, Metode avansate de cercetare în științele sociale, Sănătatea și politicile de sănătate, Determinanții sociali ai stării de sănătate, Controlul și prevenirea traumatismelor, Sănătatea mintală, Design-ul, implementarea și evaluarea programelor de sănătate, Campanii de promovare a sănătații. Mai multe informații despre cursurile oferite sunt disponibile aici.
Perspective de carieră după finalizarea studiilor :
Oportunităţi profesionale în domeniul Politicilor de sănătate şi a managementului în sănătate: cercetarea şi practica în cadrul spitalelor, a agenţiilor de sănătate publică, a ONG-urilor, dar şi în cadrul firmelor de consultanţă din domeniul asistenţei medicale sau a organizaţiilor care practică activităţi de policy/advocacy.
Oportunităţi profesionale în domeniul Sănătăţii sociale şi comportamentale: munca în cadrul organizaţiilor orientate spre comunităţi, în departamentele de sănătate publică la nivel local, judeţean sau naţional, în institute de cercetare şi organizaţii dedicate activităţilor de policy/ advocacy.
Oportunităţi profesionale în domeniul Epidemiologiei: cariere în agenţii şi ONG-uri naţionale şi internationale care sunt bazate pe abordari şi cunoştinţe din aria epidemiologiei. De asemenea, există posibilitatea ocupării unor pozitii în multe alte agenţii care execută proiecte sau programe de evaluare şi control a bolilor infecţioase şi neinfecţioase.
Oportunităţi profesionale în domeniul Biostatisticii: cariere în departamente de sănătate, agenţii guvernamentale şi în sectorul privat, dar şi poziţii de cercetare şi predare în cadrul universităţilor. Acestea pot include locuri de muncă in domeniul managementului informaţiilor, studiilor clinice şi comunitare, dar şi analiza datelor.
Oportunităţi profesionale în domeniul Sănătăţii mediului: locuri de muncă în mediul privat,  în cadrul instituţiilor publice care dezvoltate proiecte de cercetare, precum şi în sectorul neguvernamental, în cadrul organizaţiilor naţionale şi internaţionale. De asemenea, studenţii absolvenţi, cu studii aprofundate în domeniul sănătăţii mediului, pot să-şi folosească cunoştinţele şi aptitudinile din poziţia de consultant.
Specializările, extensiile universitare și liniile de studii
1. Specializarea: Administraţie Publică
Domeniul: Ştiinţe Administrative
Forma de învatamânt: – zi, 3 ani, linia de studiu: română;
- învatamânt deschis la distanta (IDD) 3 ani, linia de studiu: româna
2. Specializarea: Comunicare şi Relaţii Publice
Domeniul: Ştiinţe ale Comunicării
Forma de învatamânt: – zi, 3 ani, linii de studiu: româna, maghiara, germana
- învatamânt deschis la distanta (IDD) 3 ani, linia de studiu: româna
3. Specializarea: Jurnalism
Domeniul: Ştiinţe ale Comunicării
Forma de învatamânt: – zi, 3 ani, linii de studiu: română, maghiară, germană, engleză
- învatamânt deschis la distanta (IDD) 3 ani, linia de studiu: româna
4. Specializarea: Publicitate
Domeniul: Ştiinţe ale Comunicării
Forma de învatamânt: – zi, 3 ani, linia de studiu: româna
5. Specializarea: Ştiinţe Politice
Domeniul: Ştiinţe Politice
Forma de învatamânt: – zi, 3 ani, linii de studiu: româna, maghiara, engleza
- învatamânt deschis la distanta (IDD) 3 ani, linia de studiu: româna
6. Specializarea Administraţie publică – extensie Facultatea de Ştiinţe Politice Administrative şi ale Comunicării – Satu Mare
Domeniul: Stiinte Administrative
Foma de învatamânt:- zi, 3 ani, linia de studiu: româna, maghiara
- învatamânt deschis la distanta (IDD) 3 ani, linia de studiu: româna
7. Specializarea Administraţie publică – extensie Facultatea de Ştiinţe Politice Administrative şi ale Comunicării – Bistriţa
Domeniul: Stiinte Administrative
Forma de învatamânt : – zi , 3 ani, linia de studiu: româna
- învatamânt deschis la distanta (IDD) 3 ani, linia de studiu: româna
8. Specializarea Administraţie publică –extensie Facultatea de Ştiinţe Politice Administrative şi ale Comunicării - Sfântu –Gheorghe
Domeniul: Stiinte Administrative
Forma de învatamânt : – zi, 3 ani, linia de studiu: română, maghiară
- învatamânt deschis la distanta (IDD) 3 ani, linia de studiu: română

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu